28.10.2022. Mūzika

Vai jūs visu laiku mudināt savu bērnu praktizēt mūziku? Vai šķiet, ka jūsu bērna uzmanība mācīšanās laikā viegli novēršas? Vai jūsu bērna interese par mūziku laika gaitā šķietami ir mazinājusies? Tas ir pilnīgi normāli, ka bērnu intereses laika gaitā mainās. Apskatīsim sešus iespējamos iemeslus, kāpēc jūsu bērns trenējas mazāk, nekā vajadzētu, un dažus padomus, kā motivēt jūsu bērnu mācīties.

 

1. iemesls: Jūsu bērns pārāk ātri vēlas rezultātus

Mūzikas apguve ir garš un dažreiz arī izaicinošs ceļojums. Ja jūsu bērns sagaida ātrus rezultātus, pastāv liela iespēja, ka viņu apbēdinās tūlītējas gandarījuma sajūtas nesaņemšana, nodarbojoties ar mūziku. Nav iespējams nevainojami nospēlēt skaņdarbu tikai pēc dažiem treniņiem.

Risinājums: Ievērojiet un atalgojiet bērna pūles

Lai gan labi rezultāti patiešām ir ļoti svarīgi, jums ir jāievēro arī bērna ieguldītās pūles mūzikas apguvē. Bērna centība, kādu viņš iegulda skaņdarbu apguvē, ir pienācīgi jāuzslavē, pat, ja viņa spēle izklausās dīvaini. Ja pamanāt, ka jūsu bērns pastāvīgi uzņemas iniciatīvu vingrināties, jums jāatzīst, ka pēc paša vēlēšanās ievērot disciplinētu nodarbību grafiku nav viegli, un mudiniet bērnu to turpināt.

Risinājums: Palīdziet bērnam izvirzīt reālus mērķus

Papildus bērna piepūles ievērošanai, jums ir arī jānodrošina, lai jūsu bērns saprastu, cik ilgs laiks un cik daudz prakses var būt nepieciešams, lai apgūtu skaņdarbu. Ja skaņdarbs ir garš, lieciet to sadalīt mazākās daļās, vienlaikus strādājot pie katras daļas apgūšanas, un tādējādi saglabājot entuziasmu.

 

2. iemesls: Jūs pievēršat pārāk maz vai pārāk daudz uzmanības bērnam praktizēšanās laikā

Lielākā daļa bērnu vēlas uzmanību, mīlestību un atzinību. Tomēr viņi bieži tiek atstāti vieni, kamēr praktizējas mūziku. Ja jūsu bērns vienmēr trenējas viens pats, bez uzmanības pievēršanas viņa progresam, interese par vingrināšanos drīz vien var izzust. No otras puses, daži vecāki pastāvīgi pārmet saviem bērniem, ka viņi nav pietiekami smagi strādājuši. Vēl ļaunāk, viņi var pat kritizēt savus bērnus vingrināšanās laikā. Mūzikas apguve tad kļūst par spriedzes avotu starp vecākiem un bērnu. Tā vietā, lai sniegtu patīkamas emocijas, mūzikas apguve rada bailes un ciešanas. Bērniem, kuri mācās mūziku šādos apstākļos, var rasties nepatika pret saviem instrumentiem.

Risinājums: Esiet kopā ar bērnu praktizēšanās laikā

Centieties būt kopā ar savu bērnu, kamēr viņš vingrinās. Jūsu klātbūtne lielā mērā motivēs jūsu bērnu strādāt vairāk, lai atstātu iespaidu uz jums. Skatoties, kā bērns spēlē, jums ir jāizrāda patiesa interese par viņa mācīšanos, jo bērni var būt jūtīgi pret viltotu interesi. Nespēlējiet Candy Crush un nerunājiet pa tālruni, kamēr jūsu bērns spēlē! Ja jūs esat pārāk aizņemts, lai būtu līdzās savam bērnam visās viņa vingrināšanās reizēs, vismaz noteikti pārbaudiet, kā jūsu bērns jūtas par savu progresu pēc trenēšanās. Tomēr neaizmirstiet, ka nevajag aizrādīt par katru mazāko kļūdu. Tas atņems visu jūsu klātbūtnes prieku bērnam vingrināšanās laikā, un tas novedīs pie nākamās problēmas, ar ko saskaras daudzi bērni…

Risinājums: Ziniet arī brīdi, kad apstāties

Pat, ja jūs pamanāt, ka ir vēl kur pilnveidoties, vislabāk ir dot bērnam iespēju izzināt mūziku pēc saviem ieskatiem un noteikumiem, zināmās robežās. Pat tad, ja jūs zināt, kā spēlēt kādu instrumentu, pretojieties vēlmei “palīdzēt” savam bērnam par daudz, atstājiet to skolotāja ziņā.

 

3. iemesls: Jūsu bērns jūtas morāli pazemināts salīdzināšanas dēļ

Redzot, ka viņa vienaudži progresē ātrāk, jūsu bērns var justies mazvērtīgāks. To var saasināt arī apkārtējie cilvēki, kas pastiprināti salīdzina jūsu bērnu ar citiem. Dzirdot tādus vārdus kā “Tims jau pabeidza 8. klasi, kad bija tavā vecumā, jo viņš ļoti smagi strādāja. Kā ir ar tevi?” var sagraut jūsu bērna pārliecību. Jūsu bērnam beigās var rasties vēlme atteikties no mūzikas skolas, jo viņš ar laiku var noticēt, ka nekad nebūs tik labs kā citi.

Risinājums: Izvairieties no salīdzināšanas, bet tā vietā koncentrējieties uz mūzikas baudīšanu

Lai gan bieži vien nav iespējams izbeigt salīdzināšanu pilnībā, ir ļoti svarīgi, lai vismaz jūs kā vecāki nesalīdzinātu. Jums ir jāpieņem, ka visi bērni ir unikāli savā veidā un, mācoties mūziku, uzrāda dažādus rezultātus. Jūsu bērnam vajadzētu vēlēties mācīties mūziku tās patiesās vērtības dēļ (Lasi: 10 iemesli kāpēc mācīties mūziku), nevis, lai būtu pārāks pār citiem. Ja jūsu bērns grupas nodarbībās mācās lēnāk un viņu tas acīmredzami ietekmē, apsveriet iespēju apmeklēt individuālās nodarbības. Īpaša uzmanība un iespēja kļūdīties palīdzēs jūsu bērnam pilnveidoties.

 

4. iemesls: Jūsu bērnam ir pārāk daudz aizraušanos un/vai traucēkļu

Dažreiz tas nav intereses trūkums, kas liek jūsu bērnam atstāt novārtā mūziku. Iespējams, ka jūsu bērns ir aizrāvies ar pārāk daudzām citām svarīgām lietām, ko darīt – mājas darbi, rūpes par brāļiem un māsām, futbola treniņi, mākslas skola u.c. To visu darot, jūsu bērns var būt pārāk noguris, lai vēl nodarbotos ar mūziku. Citreiz bērns ļoti vēlas vingrināties, taču mājās ir pārāk daudz traucēkļu – ciemiņi, kaitinoši brāļi un māsas vai vecāki, kas strīdas, var padarīt vidi nepiemērotu muzicēšanai.

Risinājums: Dodiet bērnam vietu un laiku, lai viņš varētu koncentrēties uz mūziku

Pirmkārt, lieciet bērnam saprast, ka mūzika ir viņa otrā prioritāte pēc mājas darbiem. Izvairieties no bērna nokraušanas ar dažādiem darbiem un nepierakstieties baleta nodarbībai. Var būt noderīgi bērnam izveidot rutīnu, nosakot konsekventu vingrināšanās laiku katru dienu. Pēc tam, ja vēl nav sanācis to izdarīt, izveidojiet piemērotu vidi mājās, kur bērnam vingrināties. Tai ir jābūt vietai, kur uzmanības novēršana tiek samazināta līdz minimumam. Izņemot jūsu bērna auditoriju, neviens cits nedrīkst ienākt viņa vingrināšanās zonā.

 

5. iemesls: Jūsu bērns nezina, kā vingrināties

Lielākajai daļai bērnu ir pamatzināšanas par to, kas viņiem ir jāpraktizē, lai apgūtu savus skaņdarbus. Tomēr viņiem nav daudz priekšstata par to, kā vajadzētu trenēties, lai viņi varētu kļūt labāki. Tā kā bērnam nav ne jausmas, kā uzlabot esošo situāciju, viņš ar savu instrumentu var bezmērķīgi lavierēt trīsdesmit minūtes, kas šķitīs diezgan ilgs un mokošs laiks.

Risinājums: Palīdziet bērnam izvirzīt mērķus praktizējoties mūziku

Iespējams, esat apmeklējis dzīves prasmju seminārus, kur pasniedzēji atkārtoti uzsver, ka, ja vēlaties kaut ko sasniegt, jums ir jāizvirza konkrēti, izmērāmi, sasniedzami, atbilstoši un uz laiku balstīti mērķi. Tie paši principi attiecas uz jūsu bērna praktizēšanos. Lieciet bērnam klausīties apgūstamo skaņdarbu priekšnesumus internetā. Dzirdot, cik labi skaņdarbi skan, vingrināšanās kļūst aktuāla. Turklāt, pamatojoties uz šiem piemēriem, jūsu bērnam ir jāizvirza konkrēti un uz laiku balstīti mērķi, piemēram, būt tikpat labam kā dzirdētajam izpildītājam mēneša laikā. Maziem bērniem ir īpaši noderīgi, ja skolotājs norāda, cik reižu katra daļa ir jāvingrina katrā praktizēšanās laikā, un, ja sniedz papildu norādījumus par sarežģītu posmu apguvi. Šie mazie mērķi ir daudz izmērāmāki un sasniedzamāki maziem bērniem nekā vienkāršs, bet neskaidrs norādījums – “lai līdz nākamajai nodarbībai tu labi nospēlētu skaņdarbu”.

 

6. iemesls: Vingrināšanās šķiet kā šķērslis, kas jāpārvar

Lai gan mūzikas apguvei patiešām vajadzētu būt bērna prioritāšu saraksta augšgalā, tas bieži vien tiek pārlieku dedzīgi īstenots. Parasti vecāki pieprasa, lai bērni vingrinātos, un tikai tad viņi varēs darīt to, ko vēlās, piemēram, spēlēt videospēles. Šādās situācijās bērni var sākt uzskatīt mūziku par šķērsli, kas traucē darīt to, kas viņiem patīk.

Risinājums: Ļaujiet bērnam pašam noteikt savu treniņu grafiku un palīdziet viņam to ievērot

Kad esat pārliecinājies, ka jūsu bērns zina ko un kā vingrināties, lieciet viņam pašam noteikt savu treniņu grafiku. Spēcinošā sajūta, ka esi “atbildīgs”, var motivēt jūsu bērnu uzņemties atbildību par savu mūzikas izglītību. Protams, jums vajadzētu maigi vadīt savu bērnu šī grafika izstrādē. Šim grafikam vajadzētu nodrošināt arī zināmu elastību, īpaši vecākiem bērniem, kuriem ir vairāk pienākumu. Piemēram, ļaujiet bērnam laiku pa laikam izlaist treniņu, ja tam ir pamatoti iemesli, piemēram, neparasti daudz mājasdarbu. Jūsu bērnam būs nepieciešams atgādinājums laiku pa laikam ievērot trenēšanās grafiku. Tomēr, ja jūsu bērns vienmēr nespēj izpildīt grafika prasības, iespējams, ir pienācis laiks pārskatīt grafika atbilstību realitātei vai novērtēt, kas traucē jūsu bērnam vingrināties.

 

Katrs bērns ir atšķirīgs

Galu galā jūs, vecāki, vislabāk pazīstat savu bērnu. Katram bērnam ir savas unikālās rakstura iezīmes un mācīšanās prasmes. Iepriekš minētie padomi ir vispārīgi norādījumi, un tie ir atbilstoši jāpielāgo savam bērnam. Tomēr ir daži kopīgi principi, lai uzturētu veselīgu interesi par mūziku. Mūzikai ir jāsagādā prieku un patīkamas emocijas, gan ieguldītajām pūlēm, gan sasniegtajiem rezultātiem ir jābūt pamanītiem, un jūsu bērna dzīvesveidam un mājas apstākļiem ir jābūt labvēlīgiem, lai nodarbotos ar mūziku. Plāna un trenēšanās grafika izstrāde šo ideālu sasniegšanai ir galvenais, lai motivētu jūsu bērnu praktizēties.

 

 

Rakstu sagatavoja Lita Gārbena, balstoties uz tiešsaistes mūzikas skolas Liberty Park Music rakstnieka Eitana Džūnsa atziņām https://www.libertyparkmusic.com/motivate-your-child-to-practice/